Menu
Zoek
Contact

Ik ben verzekerd

Niet zeker welk type verzekering je hebt? Geef hier je polisnummer in

Wil je algemene informatie over je Natura Uitvaartverzekering? Op deze pagina krijg je een goed overzicht van jouw product.

Meer weten? Bezoek deze pagina.

Een Natura Uitvaartverzekering dekt verschillende diensten gelinkt aan de begrafenis of de crematie.

Alles wordt duurder, ook uitvaartkosten. Jaarlijks verhogen wij daarom de waarde van onze uitvaartverzekering. Zodat de waarde past bij de stijgende uitvaartkosten.

Je koos voor een begrafenis of een crematie? Dan kan je dit te allen tijde wijzigen, mits eenvoudige melding. Dat doe je door het formulier in te vullen, te ondertekenen en terug te bezorgen via wijziging@dela.be of per post aan DELA, Noorderplaats 5 bus 2, 2000 Antwerpen. Deze wijziging heeft impact op uw verzekerde prestaties en dus ook op uw premie.

Het overlijden van een verzekerde wordt best onmiddellijk gemeld op het alarmnummer van DELA: 078/05 05 78.

Hoe lang je premie betaalt hangt af van de formule die je koos: een Classic of Gold polis.

Elke polis heeft een specifiek nummer. Dit nummer heb je nodig bij elke communicatie met DELA. Neem je contact op met ons? Hou je polisnummer dan altijd bij de hand. Maar waar vind je je polisnummer?

Je hebt toegang tot onder andere onze digitale wilsbeschikking, maar we kunnen je helaas momenteel geen toegang geven tot jouw polisgegevens in MijnDELA.

Dat kan zeker. Goed dat je er aan denkt kenbaar te maken aan jouw dierbaren, naaste familie en vrienden dat je bij ons verzekerd bent.

Verhuis je tijdens de looptijd van de verzekering naar het buitenland, dan blijft je verzekering gewoon geldig onder bepaalde voorwaarden.
De polissen Classic en Gold dekken geen repatriëringkosten van het buitenland naar België of van België naar het buitenland.
Nee. Volgens de privacywetgeving mogen we alleen met de verzekeringsnemer over de polis communiceren. De verzekeringsnemer is immers de contractant.
Natuurlijk. Is het einde van de betaalduur bereikt? Dan hoef je geen premie meer te betalen, maar blijf je gedekt voor het verzekerde kapitaal. Dit kapitaal komt ter beschikking van de begunstigden wanneer het overlijden gemeld wordt via 078 05 05 78 of claims-nl@dela.be.
Download hier ons wilsbeschikkingsformulier. Vul het in en stuur het naar wilsbeschikking@dela.be. Vermeld zeker je polisnummer. DELA bewaart jouw persoonsgegevens om je wensen te respecteren.
Natuurlijk. Vraag hier een kopie van je polis aan.
Dit type polis voorziet niet in een winstdeling.
Bij een uitvaart komt vaak meer kijken dan je denkt. Onze consulent DELA nabestaandenzorg geeft vrijblijvend advies over administratieve en praktische regelingen. Zo kunnen de nabestaanden zich concentreren op het rouwproces.
Wil je je gegevens wijzigen of aanvullen? Hier vind je alle antwoorden op je vragen. Opgelet! Alleen de verzekeringnemer kan de polis laten wijzigen.
De Natura Uitvaartverzekering dekt de begrafeniskosten van kinderen jonger dan 21 jaar tegen een maandelijkse premie.
Je bent de verzekeringsnemer
Bezorg ons je nieuwe adres en polisnummer.

Ben je wettelijk gerechtigd om de correspondentie voor de verzekeringsnemer te ontvangen?
Bezorg ons dan de officiële volmacht.
Je bent verzekerd voor een aantal prestaties gekoppeld aan het overlijden en de uitvaart. Het toegewezen bedrag voor dit dienstenpakket (begrafenis of crematie) gebruiken we om jouw uitvaart te financieren. Je kunt alleen een begunstigde aanwijzen als je een Pluskapitaal in je polis hebt. Het overblijvende Pluskapitaal (DELA Plus) komt dan toe aan de begunstigde.
Het is niet mogelijk om het kapitaal van een Natura Uitvaartverzekering te verhogen. Wil je toch je dekking verhogen? Sluit dan bijkomend een nieuwe uitvaartverzekering af.
Je kunt geen volwassenen boven de 21 aan je polis toevoegen.
Je kunt de persoonsgegevens van de verzekeringsnemer, de verzekerde, het kind of de begunstigde wijzigen. Stuur hiervoor een kopie van beide zijden van de identiteitskaart op via wijziging@dela.be.
Breng de tweede verzekerde (met of zonder kinderen) over naar een aparte polis. Vul het formulier in en stuur het naar wijziging@dela.be:
We zoeken samen de beste oplossing. Neem contact op met onze klantendienst.
Je kunt de indexering niet annuleren. Je polis wordt automatisch geïndexeerd op 1 januari om de index van de consumptieprijzen te volgen.
Zowel de huidige als de toekomstige verzekeringsnemer moeten het formulier ondertekenen en terugsturen naar wijziging@dela.be.
Je kunt de verzekering op jouw naam overnemen en de premies blijven betalen als het betaalperiode nog niet is afgelopen.
De dekking van je kind gaat automatisch over op een 'volwassen' premie op de leeftijd van 21 jaar. Zonder tegenbericht blijft je kind op jouw polis staan, ook als hij of zij het huis verlaat. Wil je dat je kind zijn eigen premie betaalt? In deze rubriek vind je meer informatie.
Een scheiding zorgt vaak voor delicate situaties.  We zetten graag de mogelijkheden voor jou en jouw polis op een rijtje.
Verhuis je tijdens de looptijd van de verzekering naar het buitenland, dan blijft je verzekering gewoon geldig onder bepaalde voorwaarden.
Proficiat met je nieuw samengesteld gezin!  Natuurlijk kunnen alle gezinsleden van de voordelen genieten van een DELA Uitvaartverzekering.
In de Natura Uitvaartverzekering blijft jouw kind, ongeacht de leeftijd, op de ouderlijke polis staan.

Tot 21 jaar betaal je een 'kinderpremie'. Daarna schakel je over naar een 'volwassenpremie'. Wil je volwassen kind (+21 jaar) een eigen polis? Dat kan.
Heb je vragen over je premiebetalingen? Op deze pagina vind je alle informatie die je nodig hebt.
Ja, je kunt je polis onder bepaalde voorwaarden opnieuw starten.
Er bestaan 2 verschillende formules: Classic en Gold
  • Vul het SEPA-formulier in
  • Stuur het ondertekend terug naar premie@dela.be.
  • Wacht tot DELA jouw nieuwe gegevens heeft verwerkt.
Je betaling en onze aanmaning hebben elkaar waarschijnlijk gekruist. Je mag de aanmaningsbrief negeren.

Onze tip: betaal vóór de 25e van de maand. Zo komt je betaling op tijd bij DELA aan en krijg je geen aanmaning.
DELA stopt automatisch de domiciliëring na de laatste premiebetaling.
Bij Classic en Gold kun je niet kiezen op welke datum de premies worden ingehouden. Dit gebeurt altijd tussen de 5e en 10e werkdag via domiciliëring.
Nee, de premies van je uitvaartverzekering zijn niet fiscaal aftrekbaar.
Ja, je kiest tussen maandelijkse, driemaandelijkse, halfjaarlijkse of jaarlijkse betalingen, gespreid over een periode van je keuze.
Maak je geen zorgen. We regulariseren je situatie volgende maand(en). DELA doet geen nieuwe inhoudingen zolang je premies vooraf hebt betaald. Wil je niet wachten op de regularisatie? Dan kun je een terugbetaling (refund) aan je bank vragen. Je krijgt dan de premie terugbetaald die via domiciliëring werd ingehouden.
Soms moet je moeilijke financiële knopen doorhakken. Net dan is het verstandig om je uitvaartverzekering te laten doorlopen. Want vroegtijdig je verzekering stoppen, is altijd financieel nadelig. Bovendien ben je dan niet meer verzekerd voor de kosten van je uitvaart. Dat betekent dat jij of jouw nabestaanden die zelf moeten betalen.
Komt het je beter uit om wat minder te betalen per maand? Geen probleem. Een aantal opties kunnen helpen.
Kun je het achterstallige bedrag niet betalen? Neem zeker eens een kijkje naar de opties om de premie te verlagen.                                                                                  
Niets voor jou? Neem dan contact op met DELA op 02 800 87 87. Dan zoeken we samen een oplossing.
Je hebt ooit een verzekering afgesloten voor iemand anders maar wenst daar nu geen premies meer voor te betalen? Je kan de verzekering laten overnemen door een andere persoon of je kan ook de verzekering van die persoon schrappen als jij de verzekeringnemer bent.
Wijzig je graag de betaalperiode of de betaalwijze ?  Dat regelen we graag voor jou.

Bij een DELA Natura uitvaartverzekering verzeker je je voor de belangrijkste diensten van je uitvaart: begrafenis of crematie. Je bent ook automatisch verzekerd voor een aanvullend kapitaal. Daarmee betalen we bijkomende kosten, zoals de koffietafel of de uitvaartplechtigheid. Als je dit voorzien hebt in jouw verzekering, betalen wij ook een Pluskapitaal. Dat bedrag kan gebruikt worden voor bijkomende kosten rond de uitvaart, of om aan je begunstigden uit te keren. Alle informatie vind je hier terug.

Meer dan een uitvaartverzekering
We helpen jouw nabestaanden ook met de financiële, praktische en administratieve regeling van jouw uitvaart. Lees hier wat onze nabestaandenzorgconsulent voor jou kan betekenen. Belangrijk om te weten: van zodra de eerste premie werd voldaan en dus ongeacht het moment van overlijden, ben je verzekerd voor het volledige pakket en alle bijhorende diensten.

Dankzij jouw keuze voor een uitvaartverzekering zorgde je ervoor dat alles goed geregeld is, nu én later. Een mooi gebaar voor jezelf en je nabestaanden.

We wensen je daarom hieronder goed te informeren over alle mogelijkheden omtrent je verzekering. Zo ben je er zeker van dat je de juiste beslissing kan nemen.

Welke situatie is voor jou van toepassing ?

Soms moet je moeilijke financiële knopen doorhakken. Net dan is het verstandig om je uitvaartverzekering te laten doorlopen. Want vroegtijdig je verzekering stoppen, is altijd financieel nadelig. Bovendien ben je dan niet meer verzekerd voor de kosten van je uitvaart. Dat betekent dat jij of jouw nabestaanden die zelf moeten betalen. We kijken graag samen met jou naar een oplossing voor jouw situatie.

Is je gezinssituatie gewijzigd waardoor je twijfelt aan jouw uitvaartverzekering ? We kijken graag samen met jou naar jouw situatie.

Weet je niet zeker waarvoor je verzekerd bent ?  We geven je graag meer informatie.

Twijfel je aan het nut van jouw uitvaartverzekering ? Het loont altijd de moeite om een uitvaartverzekering te hebben. We kijken graag samen met jou naar jouw situatie.

Naar een andere verzekeraar overstappen, is vaak niet voordeliger. Integendeel. We raden je aan je goed te informeren voor je een beslissing neemt.
Je wenst graag over te stappen naar een andere DELA uitvaartverzekering ? Neem contact met ons op via info@dela.be of 02 800 87 87. Wij bekijken samen met jou wat mogelijk is.
Heb je geen nabestaanden of erfgenamen meer ? Het loont nog steeds de moeite om een uitvaartverzekering te hebben.
Je uitvaarverzekering is een verzekering en geen spaarboekje of spaarformule. Dat betekent dat je vanaf de eerste premiebetaling bent verzekerd op het risico op overlijden voor de volledig verzekerde waarborgen.
Wat jammer. We hadden zo graag aan al je verwachtingen voldaan. Laat ons weten hoe we onze diensten kunnen verbeteren.
Jammer dat je overweegt om je verzekering stop te zetten. Met je DELA Natura Uitvaartverzekering verzeker je immers de kosten van je uitvaart. Vanaf je eerste premiebetaling ben je verzekerd voor alle verzekerde waarborgen. Een mooi gebaar voor je dierbaren.

Wat gebeurt er als je je polis opzegt?

Elke polis staat op zich. Daarom kan het zijn dat je meerdere polissen hebt. Opgelet: zorg dat je nog voldoende verzekerd bent wanneer je een of meerdere polissen opzegt.

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Je kunt je verzekering niet tijdelijk stopzetten.

Je wil geen premies meer betalen? Dan kan je er voor kiezen je verzekering te "reduceren". Dan betaal je geen premies meer. Toch blijf je verzekerd voor de volledige waarborgen, weliswaar tot een bepaalde datum. Daarna stopt de verzekering.  Je bent dus niet meer levenslang verzekerd. Dat is de reductietermijn.

Kies je voor afkoop? Dan ben je niet langer verzekerd voor de uitvaartkosten. Dit betekent dat jij of je nabestaanden de kosten van de uitvaart zelf moeten betalen.

Ja dat kan. Je koopt dan je Pluskapitaal af. Zo blijf je verzekerd voor het basispakket begrafenis en/of crematie.

Kreeg je na de stopzetting van je verzekering een reductietermijn of afkoopwaarde toegekend? Dan kun je je verzekering opnieuw starten onder bepaalde voorwaarden.

Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden?

Vind je je polisnummer niet? Klik hier voor meer informatie.
Of heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Wij helpen je graag.


Neem contact op