Menu
Zoek
Contact

Fraudebeleid

Als deel van coöperatie DELA, staan wij voor het belang van onze leden. Daarom accepteert DELA België geen fraude en doen wij er alles aan om fraude te voorkomen, op te sporen en tegen te gaan.

Wat verstaan we onder fraude?

Onder fraude verstaan wij een opzettelijke handeling of onjuiste voorstelling van zaken met als doel een (financieel) voordeel voor de fraudeur, waardoor DELA benadeeld wordt.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het niet eerlijk invullen van de gezondheidsvragen bij het aanvragen van een verzekering;
  • Aanpassingen en/of ontbreken op documenten in het kader van een overlijdensdossier.

Wat doen we bij een vermoeden van fraude?

Als er een vermoeden van fraude bij ons gemeld wordt, kunnen wij het volgende doen zoals:

  • De gegevens van de betrokken personen opnemen in een intern fraude register van DELA;
  • Onderzoek doen naar personen van wie wordt vermoed dat zij betrokken zijn bij mogelijke fraude. Bij zo’n onderzoek houden wij ons aan de geldende wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);
  • Aangifte doen bij de politie, die over meer opsporingsmiddelen beschikt, of melding maken bij de toezichthouder;
  • Etc. 

Welke maatregelen treffen wij bij vastgestelde fraude?

Als wij vaststellen dat er sprake is van fraude kunnen wij volgende maatregelen nemen zoals : 

  • De uitkering van de verzekering slechts gedeeltelijk uitbetalen;
  • Andere verzekeraars informeren over de fraude; 
  • De door DELA geleden schade en de gemaakte kosten van het onderzoek verhalen op de fraudeur;
  • Etc.

Hoe kan een vermoeden van fraude gemeld worden?

Als je denkt dat iemand fraudeert, dan is het belangrijk dat wij dit zo snel mogelijk weten. Wil je een vermoeden van fraude aan ons melden, stuur een mail  naar fraudeloket@dela.org.  

Je melding wordt vertrouwelijk behandeld door een van onze gekwalificeerde coördinatoren Fraudebeheersing. Zij gaan zorgvuldig om met jouw informatie. 

; ;